Det er mange som handler hos oss, og dessverre tar det en dag mer enn normalt før pakkene sendes fra lager. Vi er lei oss for problemene det skaper, og jobber hardt for å bli like raske som vanlig. (Gjelder ikke levering med Porterbuddy).
Gå til innholdGå til kassen

Hva skjer i kroppen når du kutter røyken?

Fakta: Du vil føle deg bedre når du slutter å røyke

  • Etter 20 minutter: Pulsen går ned til et normalt nivå. Fryser du ofte på hender og føtter, vil du nå begynne å få igjen varmen.
  • Etter 8 timer: Blodsirkulasjonen bedres. Du forlenger faktisk livet med 5-7 minutter for hver sigarett du ikke røyker.
  • Etter 24 timer: Risikoen for hjerteinfarkt har begynt å synke.
  • Etter 48 timer: Smak- og luktesans forbedres. Dette er en av de tingene som de som slutter å røyke merker best. Plutselig kan du nyte flere herlige smaker og dufter!
  • Etter 72 timer: Lungekapasiteten øker. Nikotinsug og abstinens er kanskje sterkere nå, men hold ut! Du vil føle deg bedre i dagene som kommer.
  • Etter 2-12 uker: Du beveger deg lettere og raskere, fordi blodsirkulasjonen og lungekapasiteten din har nå blitt mye bedre.
  • 28 dager: 28 røykfrie dager gir fem ganger større sjanse for å slutte for godt!
  • Etter 4-6 måneder: Du er mindre utsatt for luftveisinfeksjoner. Flimmerhårene i halsen kvikner til, lungene renses opp, og du får mindre hoste og slimdannelse. Det er mye mindre fare for blodpropp enn da du røykte.
  • 1 år etter røykeslutt: Immunforsvaret styrkes, og du kan lettere unngå forkjølelse og andre sykdommer. Du har nå halvert faren for å få innsnevringer i blodårene og hjerteinfarkt.
  • Etter 5 år: Du har ikke lenger økt risiko for å få hjerneblødning. Du har redusert risikoen for å utvikle flere krefttyper.
  • Etter 10 år: Risikoen for å utvikle lungekreft er nå halvert.

Underveis vil du merke at du får friskere og penere hud. Økonomien din vil bedre seg, kanskje mer enn du tror. Du kan med god samvittighet unne deg en ferietur for de pengene du har spart.

Røykeslutt gir helsegevinst - Gjør deg klar til å stumpe røyken

Oppdatert: Oktober 2020

Kilder: Helsenorge.