Gå til innholdGå til kassen

Kompresjonsstrømper

Får du opphovnede, tunge, slitne ben og føtter fordi du går mye eller har en stillesittende kontorjobbing? Kanskje du kjenner det under lengre reiser, på flyet og i bilen hvor det er vanskelig å bevege seg? 

Under graviditet kan bena bli hovne, trøtte eller en kan få åreknuter. Kompresjonsstrømper finnes i mange varianter og er med på å forebygge hevelser og plager i føttene.

Hvorfor kompresjonsstrømper?

Kompresjonsstrømper, også kalt støttestrømper, øker blodsirkulasjonen i bena slik at du kan føle deg piggere i beina hele dagen, uansett om du står, går eller sitter mye. Det er venene i bena som sørger for at blodet transporteres fra bena og tilbake til hjertet. For at blodet skal strømme i riktig retning har vi venøse klaffer som åpnes og lukkes for å transportere blodet. Når vi utsetter bena for påkjenninger, belaster vi også det venøse systemet. Hvis leggmusklene ikke klarer å pumpe blodet tilbake til hjertet, utvides venene og klaffene kan ikke lenger tette ordentlig. Den reduserte transporten av blod resulterer ofte i slitne, tunge og opphovnede ben. Det er også en risiko for å få åreknuter og blodpropp i bena.

Kompresjonsstrømper er nyttige for mange

Kompresjonsstrømpene er stramme og elastiske med en gradert kompresjon fra ankelen og oppover, som gir økt strømning av blod fra føttene til hjertet. Økt blodsirkulasjon forebygger hovne. ømme og slitne ben. Strømpene har også en forebyggende effekt på blodpropp og åreknuter. 

Når er det anbefalt å bruke kompresjonsstrømper?

  • Dersom du har en jobb hvor du står eller sitter mye, som frisør eller kontorjobb.
  • Går på hardt underlag, typisk storbyferie.
  • På lengre reise med fly-, tog eller bil der du blir sittende mye stille.
  • Ved åreknuter.
  • Er generelt plaget med trette, hovne eller urolige bein, som overvektige og eldre.
  • Etter kirurgisk inngrep som fjerning av åreknuter.

Gravide har god nytte av å bruke kompresjonsstrømper. Vektøkning er helt naturlig i svangerskapet, og gir et betydelig økt trykk på venene i bena, noe som igjen kan gi hovne ben og åreknuter.

Velg riktig størrelse på strømpene

For at strømpene skal fungere optimalt må de sitte godt. Det vil si at den hverken må sitte for stramt eller sitte for løst. For å velge riktig størrelse bør du ta utgangspunkt i tre mål:

Ankelen måles der den er smalest, leggen der den er tykkest og til sist skostørrelsen.

Målene tas om morgenen før bena har rukket å bli hovne. For å få riktig effekt er det viktig at målet rundt ankelen er korrekt. Det er fordi kompresjonen starter rundt ankelen og avtar opp mot leggen. Mål derfor omkretsen rundt ankelen og rundt det tykkeste på leggen. Skostørrelsen er av mindre betydning. Selv om sko størrelsen avviker noe i forhold til måletabellen, pleier strømpen likevel å sitte godt på foten da materialet er svært elastisk.

Finn riktig kompresjonsstrømpe ut ifra ditt behov. Kompresjonsstrømpene kommer i ulike klasser 1, 2. 3 og 4. For de fleste er det aktuelt med knestrømper i kompresjonsklasse 1. Vi har strømper fra flere produsenter; Mabs og Jobst. For begge typene kan du velge mellom tynne nylonstrømper, bomullsstrømper og jobbstrømper som begge er unisex, og egne strømper for menn. I tillegg til knestrømper finnes lårstrømper når du vil bruke kjole/skjørt.

Strømper med høyere kompresjonsgrad (klasse 2, 3 og 4) er til å forebygge og behandle mer alvorlige tilstander. Det kan være etter operasjoner eller hos de som har hatt blodpropp i benet. Disse strømpene brukes som regel kun i samråd med helsepersonell.

Riktig bruk av strømpene

  • Ta kompresjonsstrømpene på om morgenen når bena er minst hovne. Strømpene tas av om kvelden før du skal sove.  
  • Ikke brett støttestrømpene. Dette kan stoppe blodsirkulasjonen, og gi hovne og vonde ben.
  • Skal du ut å reise, ikke vent med å ta strømpene på rett før du skal dra. Ta de på om morgenen.

Synes du det er vanskelig å få strømpene på kan du bruke oppvaskhansker som vil gi deg et bedre grep, eller du kan bruke Eureka strømpepåtrekker

Vaskeråd:

For å oppnå maksimal holdbarhet/kompresjon for strømpen bør den vaskes etter hver bruk. Det gjenoppretter strømpens elastisitet, og dermed et godt trykk. Strømpen kan maskinvaskes på 40-60 grader (etter anvisning fra produsenten). Skyllemiddel skal ikke brukes da ødelegges kompresjonen.

Ha gjerne strømpene i en vaskepose slik at de ikke blir dratt rundt annet tøy i samme vask. Strømpene kan håndvaskes med litt såpe eller sjampo og henges rett opp dersom det er mer praktisk for deg.

Husk at strømpene er ferskvare og bør byttes når du kjenner at de ikke sitter godt. Tar du godt vare på strømpene dine har de normalt en levetid på 6 måneder før de må skiftes ut.

Er det noen som ikke skal bruke strømper?

Selv om støttestrømper er trygge, er de ikke for alle. Pasienter med hjertesvikt og store ødemer i bena bør forhøre seg med lege før de bruker kompresjonsstrømper. Det samme gjelder personer med nedsatt blodsirkulasjon i bena ("røykeben").

Andre god tips ved lengre reiser

  • Forsøk å holde deg i bevegelse under reisen. På lengre flyreiser bør du reise deg med jevne mellomrom og gå litt frem og tilbake i midtgangen.
  • Prøv å gjøre bevegelser med bena, selv om du sitter i ro.
  • Skal du ut på en lengre kjøretur er det viktig at du tar en stopp med jevne mellomrom.  Strekk på bena, så opprettholder du god blodsirkulasjon.
  • Drikk nok væske, men unngå for store mengder koffeinholdige drikker (kaffe, cola) og alkohol.

Kilde: Norsk helseinformatikk, Hjerte og lungeforeningen (LHL) leverandørinformasjon

Oppdatert: November 2020

;