En samtale kan redde liv
Bare i fjor mottok Kirkens SOS hele 280 000 henvendelser fra mennesker i Norge i krise. Felles for alle som tok kontakt, var at de trengte noen som lyttet.
Selv om det ikke er mulig å løse alle problemer, kan det å være den som lytter bety mye. Det gir rom for nærvær, det kan åpne for vonde følelser, og kan for noen i krise være forskjellen mellom liv og død.
Mange som kontakter Kirkens SOS, forteller at det å sette ord på tankene og bli møtt av noen som lytter gir dem nytt håp. Som en innringer skrev i SOS-chatten:
«Jeg har aldri våget å fortelle om alt jeg bærer på. Men i dag sa jeg det for aller første gang til dere, og nå kjenner jeg meg håpefull for første gang på lenge. Takk!»
Å sette ord på hvordan du har det, kan være et avgjørende første skritt mot å få hjelp. Vi kan ikke alltid fjerne andres smerte, men vi kan bidra til at de ikke bærer den alene.
Hva kan vi gjøre som enkeltmennesker?
Som samfunn må vi bryte ned barrierer og tabuer rundt psykisk helse. Det gjør vi best ved å begynne i det små i vår egen hverdag, med dem vi har rundt oss.
Ofte skal det ikke mer til enn et enkelt spørsmål: «Hvordan har du det, egentlig?»
Mange trenger bare en som tør å spørre, en som viser omsorg. En samtale kan også starte med et forsiktig «Hei…» eller et fortvilet «Hjelp!». Felles for alle er behovet for å bli sett og møtt.
Dette er også budskapet bak Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober: å ta et skritt nærmere og vise at vi bryr oss.
Ti råd for en god lyttende samtale
Å lytte er en ferdighet, og en gave til den som deler. Her er ti råd som kan gjøre en samtale tryggere og mer åpen:
- Ta deg tid – vær tålmodig og snakk lite selv.
- Vis at du lytter – gjenta gjerne med egne ord det den andre forteller.
- La den andre få plass – ikke avbryt med egne historier.
- Vær raus med anerkjennelser – det krever mot å dele tanker og følelser.
- Hjelp til å rydde – del opp store problemer i mindre biter.
- Gi innspill fremfor råd – still spørsmål som åpner opp.
- Se etter lyspunkter – minne om det som fungerer.
- Tål stillhet – pauser kan være viktige.
- Avklar forventninger – spør hva den andre ønsker av deg.
- Bevar tilliten – hold på hemmeligheter og vis respekt.
Når vi lytter, viser vi at vi bryr oss. Og når vi bryr oss, kan liv reddes.
Kilder: skrevet i samarbeid med Kirkens SOS.