Grunnet stort ordrevolum vil det ta en dag mer enn normalt før pakker sendes fra lageret vårt (gjelder ikke ordre sendt med Porterbuddy). Vi beklager ulempene dette medfører!
Gå til innholdGå til kassen

Start ditt røykfrie liv i oktober!

Stopptober er Helsedirektoratets 28 – dagers masseoppfordring om å slutte med røyk og snus. Målet med Stopptober er å motivere de som røyker og snuser til å gjøre et sluttforsøk i oktober og klare seg gjennom 28 dager uten tobakk.

Undersøkelser viser at dersom man klarer seg i 28 dager uten røyk, har man fem ganger så stor sjanse for å lykkes i å slutte for godt. Det kan også være enklere å slutte hvis man føler at man tar del i noe større enn seg selv.

Mange synes det er vanskelig å tenke seg at de aldri mer skal røyke. Derfor er Stopptober basert på at man skal ta små skritt – én dag av gangen – og plutselig har man klart 28 dager uten røyk. Hjelp og forståelse fra familie, venner og oppfølging av fastlege kan være avgjørende for om man lykkes i røykesluttprosessen. I tillegg kan følelsen av et fellesskap med andre som er i samme situasjon virke motiverende.

Hjelp til å lindre røyksuget?

Ved ønske om å stumpe røyken eller kutte ned på antall sigaretter, opplever mange at det blir enklere og mer effektivt om man bruker erstatningsprodukter med nikotin i en overgangsfase. Det er mange ulike produkter på markedet, tyggegummi, plaster og munnspray for å nevne noen. Du må kanskje prøve deg litt fram for å finne hva som passer best for deg, og for mange vil en kombinasjon av produkter være gunstig. Få hjelp her til å velge egnet røykesluttprodukt.

Store helsegevinster ved å stumpe røyken

Når du slutter å røyke, har det raskt positive effekter på kroppen din.

Viste du at etter kun 24 timer har risikoen for å få hjerteinfarkt begynt å synke?
Og etter 5 år har du ikke lenger økt risiko for å få hjerneblødning? 

Les mer her om positive ting som skjer i kroppen din når du slutter å røyke

Det er enklere med litt hjelp! 

Helsedirektoratet har derfor laget flere hjelpemidler på nett som kan motivere og gi tips og støtte i røykesluttprosessen. Les om «Slutta – din røykeslutt» på Facebook og mobil appen «Slutta» på https://www.helsenorge.no/snus-og-roykeslutt/

Kilder: Helsedirektoratet, Helsenorge.no

Oppdatert:  august 2021

;