Gå til innholdGå til kassen

Gravid, med hovne og trøtte ben?

Gravide har god nytte av å bruke kompresjonsstrømper. Vektøkning er helt naturlig i svangerskapet og gir et betydelig økt trykk på venene i bena, noe som igjen kan gi hovne ben og åreknuter.

Hvordan kroppen påvirkes gjennom svangerskapet

Å være gravid er en fantastisk tid hvor nytt liv blir til. Mange gravide opplever underveis i svangerskapet hormonelle forandringer som gir kvalme, sult, ømme bryst. I tillegg påvirker også svangerskapet venesystemet ditt, hvor den gravide får problemer med tunge, trette og hovne ben.

Når man er gravid forandres kroppen på mange måter. Vektøkning er en naturlig forandring gjennom hele svangerskapet. Det vil bli økt belastning og ekstra trykk på venene i bena. Ekstra belastning for venene betyr at det er vanlig at åreknuter oppstår i forbindelse med graviditet.

Etter hvert som graviditeten skrider frem og livmoren vokser, øker også presset på venene i bekkenet som igjen kan redusere blodsirkulasjonen tilbake til hjertet. For at fosteret skal få nok blod øker mengden blod i kroppen din i tillegg blir blodet tykkere hvilket også øker presset på venene.  

Når man blir gravid endres hormonene i kroppen. Hormonpåvirkningen gjør at bindevevet blir slappere, noe som er positivt når du skal føde, men det påvirker venene i bena dine negativt. 

Kompresjonsstrømper, godt for føttene

Kompresjonsstrømpene (også kaldt støttestrømper) er stramme og elastiske med en gradert kompresjon fra ankelen og oppover, som gir økt strømning av blod fra føttene til hjertet. Det anbefales derfor å bruke kompresjonsstrømper under svangerskapet for å unngå hevelse i bena, kramper, åreknuter, ømme og trette ben. Hos Farmasiet har vi et bredt sortiment av kompresjonsstrømper til alle og i forskjellige materiale fra Mabs og Jobst.

Kompresjonsstrømper finnes i flere klasser; 1, 2, 3 og 4. For den gravide er det tilstrekkelig å bruke strømper i kompresjonsklasse 1. 

Velg riktig størrelse på strømpene

For at strømpene skal fungere optimalt må de sitte godt. Det vil si at den hverken må sitte for stramt eller sitte for løst. For å velge riktig størrelse bør du ta utgangspunkt i tre mål:

Ankelen måles der den er smalest, leggen der den er tykkest og til sist skostørrelsen.

Målene tas om morgenen før bena har rukket å bli hovne. For å få riktig effekt er det viktig at målet rundt ankelen er korrekt. Det er fordi kompresjonen starter rundt ankelen og avtar opp mot leggen. Mål derfor omkretsen rundt ankelen og rundt det tykkeste på leggen. Skostørrelsen er av mindre betydning. Selv om sko størrelsen avviker noe i forhold til måletabellen, pleier strømpen likevel å sitte godt på foten da materialet er svært elastisk.

Riktig bruk av kompresjonsstrømpene

Ta kompresjonsstrømpene på om morgenen når bena er minst hovne. Strømpene tas av om kvelden før du skal sove.  Ikke brett støttestrømpene. Dette kan stoppe blodsirkulasjonen, og gi hovne og vonde bein. Synes du det er vanskelig å få strømpene på kan du bruke oppvaskhansker som vil gi deg et bedre grep, eller du kan bruke Eureka strømpepåtrekker.

Vaskeråd

For å oppnå maksimal holdbarhet/kompresjon for strømpen bør den vaskes etter hver bruk. Det gjenoppretter strømpens elastisitet, og dermed et godt trykk. Strømpen kan maskinvaskes på 40-60 grader (etter anvisning fra produsenten). Skyllemiddel skal ikke brukes da ødelegges kompresjonen.

Ha gjerne strømpene i en vaskepose slik at de ikke blir dratt rundt annet tøy i samme vask. Strømpene kan håndvaskes med litt såpe eller sjampo og henges rett opp dersom det er mer praktisk for deg.

Kilde: Norsk helseinformatikk, leverandørinfo

Oppdatert: November 2020

;