Det er mange som handler hos oss, og dessverre tar det en dag mer enn normalt før pakkene sendes fra lager. Vi er lei oss for problemene det skaper, og jobber hardt for å bli like raske som vanlig. (Gjelder ikke levering med Porterbuddy).
Gå til innholdGå til kassen

D-vitamin spiller en viktig rolle i forbindelse med immunforsvaret, samt oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner. Mange i Norge får i seg for lite D-vitamin og bør derfor ta et tilskudd for å få dekket behovet sitt.

Hva er D-vitamin, og hvorfor er det så viktig?

Vitamin D er et fettløselig vitamin som lages i kroppen når sollys treffer huden. Det er grunnen til at vitaminet har fått sitt sjarmerende tilnavn «solskinnsvitaminet». Vitamin D bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon, normale knokler og tenner. Vitaminet sikrer også at kroppen har et optimalt opptak av kalsium fra tarmen (viktig byggestein i skjelettet), og bidrar til immunsystemets normale funksjon. Mangel på D-vitamin kan gjøre at man føler seg slapp, og noen opplever ømme og vonde muskler. På lang sikt kan skjelettet bli svekket, og voksne har økt risiko for å utvikle benskjørhet (osteoporose).

Vitaminrike solstråler

Vitamin D er det eneste vitaminet kroppen kan produsere selv. Kroppen lager vitamin D når vi er ute i sola, spesielt om sommeren, forutsatt at solen står høyt nok på himmelen. For å dekke kroppens behov gjennom soleksponering i sommerhalvåret, må solstrålene treffe direkte på huden i 5–10 minutter opptil to til tre ganger i uken. Da skal ansikt, hender og armer være eksponert, og det bør skje midt på dagen. I vinterhalvåret (fra oktober til april) er ikke sola i Norge sterk nok, og da er vi avhengige av å få i oss D-vitamin fra kosten eller fra et tilskudd.

Naturlige kilder som gir oss D-vitamin

D-vitamin tilføres gjennom kosten med fet fisk som laks, ørret, makrell, kveite, sild og rødspette, i tillegg til rogn og lever. Til tross for at vi er kjent for å spise mye fisk her til lands, har forbruket gått ned de siste årene og mange spiser ikke nok fet fisk til å dekke D-vitaminbehovet. Matvarer som egg og sopp inneholder noe D-vitamin. I Norge er det dessuten tilsatt D-vitamin i ekstra lettmelk, margarin og smør.

Norske anbefalinger for hvem som trenger D-vitamin?

  • Norske myndigheter anbefaler at spebarn, fra de er 1 uke gammel, får D-vitamintilskudd i dråpeform, da innholdet i morsmelk ikke er tilstrekkelig for å dekke behovet.
  • De som ikke spiser tilstrekkelig med fet fisk, dvs. 2–3 ganger i uken.
  • De som får for lite sollys. På høsten og gjennom vinteren er kroppens D-vitaminlager på sitt laveste. På denne årstiden har selv dager med blå himmel og strålende sol lite eller ingen effekt. Det refereres ofte til at dette er aktuelt i måneder med R i, som oktober til og med april.
  • Gravide er utsatt for vitamin D-mangel. Å bygge sterke bein er en prosess som begynner allerede i mors liv.

Hvor mye D-vitamin trenger vi per dag?

  • barn og spebarn fra 1 uke: 10 µg (mikrogram)
  • barn og voksne opp til 75 år: 10 µg
  • gravide og ammende: 10 µg
  • voksne over 75 år: 20 µg

Tilskudd av D-vitamin

D-vitamin finnes i mange ulike kosttilskudd og reseptfrie legemidler. Rene D-vitamintilskudd brukes til barn og voksne som har behov for eller mangel på D-vitamin.

Barn som ammes behøver tilskudd av D-vitamin og bør få D-vitamindråper fra de er ca. 1 uke gamle. Barn som får morsmelkerstatning, trenger ikke tilskudd siden morsmelkerstatningen allerede inneholder D-vitaminer. Barn som delammes bør også få tilskudd av D-vitamindråper, men mengde må reduseres avhengig av hvor mye morsmelkerstatning barnet får.

Viktig: Tran anbefales ikke det første leveåret, da tran gir for lite D-vitamin til de yngste barna,  og samtidig unødvendig mye av omega-3-fettsyren DHA. Morsmelk inneholder det barnet trenger av denne fettsyren. Innholdet i morsmelk påvirkes av hva mor spiser.

Kan det bli for mye D-vitamin?

D-vitamin er som allerede nevnt et fettløselig vitamin, som betyr at kroppen ikke skiller det ut med urinen ved for store mengder. I stedet lagres det i kroppen. Konsekvensen av overdosering med D-vitamin er hyperkalsemi, altså at kroppen tar opp for mye kalsium, som kan gi alvorlige symptomer i sentralnervesystemet, muskel-skjelettsystemet, mage-tarmsystemet, hjerte-kar og nyrer.

Noen grupper er ekstra utsatte for D-vitaminmangel:

  • Eldre i alderen 60+, fordi D-vitamin-statusen blir dårligere med alderen grunnet laverer produksjon av D-vitamin i huden og redusert matinntak og utendørs aktivitet.
  • Barn og voksne med melaninrik hud, da mørkere hud trenger mer sollys for å produsere D-vitamin.
  • Personer som er i risikogruppen for benskjørhet.
  • Overvektige fordi kroppen ikke klarer å utnytte vitamin D optimalt.

Dersom du mistenker at du har mangel på D-vitamin, bør du kontakte legen din. En enkel blodprøve kan avdekke om du trenger tilskudd med D-vitamin eller ikke.

Kilder: Helsenorge, Helsedirektoratet, Nycoplus

Oppdatert: Januar 2021