Meny
Søk
Logg inn

Overgangsalder- symptomer og gode råd mot plagene

Overgangsalderen (klimakteriet) er i utgangspunktet en normal prosess og ingen sykdom.  Den er en del av kvinners liv og starter noen år før menstruasjonen opphører helt.  De fleste kvinner kommer overgangsalderen i begynnelsen av 50-årene, men det er ikke unormalt å få symptomer i midten av 40 årene. Det er forskjellig fra kvinne til kvinne hvordan man opplever denne tiden. For noen er overgangen helt uproblematisk, mens for andre kan det være en utfordrende tid. Noen av de vanligste plagene er hetetokter, svette/nattesvette, tørr skjede, blødningsforstyrrelser, redusert sexlyst, urinlekkasje og dårlig søvn.

Når overgangsalderen «settes i gang», får du gjerne en mer uregelmessig menstruasjon. Det kan gå to til tre måneder mellom hver gang du har mens. Dette skyldes at eggstokkene lager mindre av to hormoner; østrogen og progesteron. Til slutt opphører mensen helt. I denne perioden, eller innen et år etter at menstruasjonen har sluttet å komme, opptrer gjerne en eller flere av symptomene/plagene.

Symptomer på overgangsalder

Som vi allerede har vært inne på er plagene forskjellig fra kvinne til kvinne. Noen har ingen eller kun milde symptomer, mens andre har så store plager at det går ut over livskvaliteten.

De vanligste symptomene ved overgangsalder:

  • Hetetokter der du plutselig føler deg varm og blir rød i ansiktet. De kan være milde eller så sterke at de vekker deg om natten. Noen opplever at hetetoktene kan utløses av koffeinen i kaffe, sterkt krydret mat, varm drikke eller av alkohol. Kanskje en ide å holde seg unna disse?
  • Nattesvette, ofte i forbindelse med hetetokter. Nattesvette kan imidlertid også ha andre årsaker, så oppsøk lege dersom du har dette problemet.
  • Slimhinnen i skjeden blir tynnere, tørrere og mer ømfintlig når østrogen forsvinner. Dette kan gi tørrhet, kløe og svie i skjeden, samt gjøre samleie smertefullt. Østrogen holder skjeden fuktig og elastisk og gjør slimhinnene tykke og ruglete.
  • Mindre sexlyst. Når det er for tørt i skjeden, og slimhinnene blir mer følsomme, kan et samleie gi rifter og sår i skjedens slimhinner som gjør vondt og bety at sex blir en ubehagelig opplevelse.
  • Søvnvansker. Du kan få innsovningsvansker, nattlig oppvåkning og våkne tidligere enn normalt, på grunn av hetetokter.
  • Tristhet, depresjon og humørsvingninger. Noen blir lettere irritable og føler seg mer engstelig, får panikkanfall og glemmer lettere.

Gode råd mot plagene i overgangsalder

Om du er en av dem som plages under overgangsalderen, er det heldigvis flere ting du kan gjøre for bli mer komfortabelt. Ett generelt tips er å holde deg aktiv i hverdagen, og finne en type mosjon som passer for deg. I tillegg til at regelmessig trening gir deg mer energi i hverdagen, er det også med på å forebygge beinskjørhet.

Hetetokter: Pust dypt og slapp av under hetetokter. Unngå utløsende årsaker, som sterk mat. Ta på deg klær i flere lag som du lett kan ta av og på. Avkjøl håndleddene under kaldt vann. Føler du deg svært varm kan du ta en kald dusj. Sov i et kjølig rom. Ha vifte og kald drikke ved sengen og bruk lett bomullssengetøy.

Tørr eller kløende skjede, og smerter under samleie: Prøv et glidemiddel under samleie. Et glidemiddel kan lindre sårhet og tørr skjede under samleie.Det finnes også hormonfrie og hormonholdige legemidler uten resept.

Liten sexlyst: Dersom du mister lysten på sex, og dette plager deg, bør du prøve å snakke med din partner om dette. Det kan også være til hjelp å snakke med en terapeut. Husk at manglende sexlyst etter menopause er normalt, og ikke en sykdom.

Urinveisproblemer som inkontinens: Inkontinens/urinlekkasje er å ikke klare å holde på urin. Prøv bekkenbunnsøvelser evt vaginalvekter. Disse innebærer gjentatt sammentrekning og avslapning av muskler som kontrollerer vannlatingen. Lege og fysioterapeut kan rådgi hvordan dette gjøres.

Tristhet eller energiløshet: Gjør ting du setter pris på. Husk å oppsøke venner. Spis sunt og tren regelmessig. Pass på å få nok søvn. For noen vil stressmestringsteknikker være til hjelp.

Unngå risikofaktorer som sterk krydret mat og alkohol. Plages du med svette om natten kan en vifte, kald drikke ved sengen og lett sengetøy være til nytte. Bruk påkledning som er lett å justere og ha det kjølig på soverommet.

Kosttilskudd med planteøstrogener fra soya er Sunshine super soy.  Soya kan bidra til å gjenopprette balansen hos kvinner og lindre plager.

Under ser du noen av produktene, men her ser du hele utvalget

Ikke vask underlivet med hva som helst! Underlivet trives best med varmt vann og milde intimsåper. Man skal unngå å bruke vanlig såpe i underlivet på grunn av de sårbare slimhinnene. Parfymerte såper kan i tillegg gi allergiske reaksjoner.

 Les mer om intimpleie

Vi har tidligere i artikkelen nevnt ulike tiltak som du kan forsøke. For noen vil det være aktuelt å ta hormontilskudd i form av tabletter eller plaster, men det er det opp til legen å avgjøre om det er aktuelt for deg. Hensikten med hormonbehandling er å erstatte det fallende østrogennivået i kroppen og lindre plagene. Sammen med legen bør du vurdere fordeler og ulemper.

Sjekk brystene jevnlig

Vi oppfordrer alle kvinner til å huske å sjekke brystene sine jevnlig. De fleste av oss har hørt at vi må sjekke brystene regelmessig, men vet du egentlig hva du skal kjenne etter? Hvordan kjenner du forskjell på en godartet og en ondartet kul?

Klikk på linken og se hvordan du undersøker og hva du skal se etter

Gravid?

Du kan ikke bli gravid etter at menstruasjonen har opphørt helt, men du bør imidlertid bruke prevensjon inntil du er helt sikker. Det anbefales at du bruker prevensjon i 12 måneder etter siste menstruasjon for å være på den sikre siden.

Kilde: Helsedirektoratet, helsenorge.no

Oppdatert: 16.10.19