Omega-3 er viktig for at kroppen skal fungere optimalt og derfor viktig både til mor og det lille barnet i magen.

Graviditeten er en unik fase i livet. Graviditet og amming kan være utfordrende perioder ernæringsmessig. Det lille nurket som vokser i magen skal vokse og uvikle seg ene og alene ved hjelp av næringsstoffene mor tilfører. Derfor er det ekstra viktig hva mor spiser av sunn og næringsrik mat, og i tillegg tar tilskudd dersom det er nødvendig. 

Gravide og ammende anbefales å få i seg nok Omega-3 for optimal utvikling av fosterets og barnets hjerne-, nerve- og synsfunksjon.

Kroppen har dessverre ikke et lager av omega 3 som den kan tære på, og den kan heller ikke produsere omega 3 selv. Derfor er vi ansvarlig for å gi kroppen vår jevn tilførsel av de sunne fettsyrene, både vinter og sommer.

Hvordan få i seg omega-3?

 

Helsedirektoratet anbefaler deg som er gravid å få i deg 200 milligram av fettsyren DHA per dag. Dette får du først og fremst fra fet fisk som laks, ørret, sild, makrell og sardiner, eller fra gode omega-3 tilskudd i flytende tranform eller som kapsel.

 

Selv om du spiser mye fisk, anbefaler Helsedirektoratet at du i tillegg til kosten, tar omega- 3 tilskudd. Gjerne tilsatt vitaminer og mineraler hver dag når du planlegger graviditet, når du er gravid eller når du ammer.

 

Ønsker du mer informasjon om omega-3 tilskudd generelt, les her

Ønsker du mer informasjon om omega-3 til barn, les her

Les mer om Frisk Omega-3 her

Oppdatert mars 2020

Kilder: Helsedirektoratet, Nycoplus